AMBITIØST MEN UFULDENDT
Vurdering:
Samlet vurdering:
'A group of people. A group of people that don't sleep. A group of people that don't memorize. A group of people that don't sing. A group of people that love to wear dresses. A group of people who would rather be an animal. A group of people who have high amounts. A group of people who are married. A group of people who are feminized.'
Stykket 'People' i Dansehallerne i København igangsættes ved at en gruppe individer samles på en åben scene, hvor tilskuerne tydeligt inddrages, og en nøgtern, distanceret, observerende fortællerstemme beskriver gruppen ensformigt med jævne mellemrum i et monotont toneleje. Yderemere forekommer en ekstra auditiv dimension for tilskuerne i form af optaget lyd af menneskelige stemmer og bevægelser. Altimens begynder gruppen at bevæge sig, både som samlet enhed og i form af individuel bevægelsesmønstre, afhængig af, hvad den alvidende, beskuende fortæller beskriver. Ud over kraftigt brug af kontrastfyldt lys igennem hele stykket, til henholdsvis at skabe fokus på de enkelte dansere eller til at fremhæve de dansenes anonyme menneskelige silhuetter i en gruppe, begynder en skiftende rytmisk, eksperimenterende sang- og instrumentalbaseret musik at fremtone, mens den distancerede fortællerstemme udtones. De dansene gør på intet tidspunkt brug af remedier til at understøtte deres dans i løbet af stykket, og de bærer alle intetsigende, hverdagsagtigt tøj, hvorved deres kropslige bevægelsesmønstre sættes i fokus.
Via brug af skæv, eksperimenterende, nytænkende koegrafi, forekommer der glidende bevægelser mellem synkrone dansemønstre og solo performancer, mellem gruppe og individ. Herved fremhæves også selve temaet for 'People', at mennesket i vores senmoderne samfund befinder sig i et spændingsfelt mellem individ og gruppe - et dilemma i forhold til at underlægge sig gruppenormer og adfærd, at fralægge sig individualitet for at undgå social afvigelse, at individer har brug for at spejle sig i andre individers livsvalg/adfærd som følge af egen usikkerhed - et dilemma i forhold til, at det enkelte individ ligeledes ønsker at løsrive sig, skabe sin egen unikke livsfortælling uafhængig af en gruppe. Der er herved tale om parallelle individuelle livsfortællinger, performet kropsligt, udført i en samlet social enhed, en gruppe, hvilket således både viser den menneskelige individuelle forskellighed og de menneskelige grupperelaterede fællesstræk. Disse mange parallelle danse skaber forskellige samtidige fokuspunkter for tilskueren, hvilket er både interessant og udfordrende, men ligeledes i længden kan virke forvirrende og uoverskuelige. I særpræget grad forekommer der en længere rodet midterpassage, uden synlig rød tråd, hvor de dansemæssige bevægelser til tider synes noget ensformige, langvarige og unuancerede. Resultatet er, at de musikalske rytmer overtager fokus - i stedet for at dansen understøttes af musikken, understøttes musikken af dansen.
'People' har derfor ikke en decideret handling, men er derimod en diffus non-verbal tematisering af det menneskelige dilemma gruppe vs. individ via kropssprog og mimik. Kender man dog ikke til dette tema på forhånd, før man vælger at se stykket, vil forståelsen at stykkets dybere betydning dog ikke fremgå specielt tydeligt, og i stedet vil stykket fremstå som et virvar af tilfældige kropslige bevægelser - særligt hvad angår flere af de yngre dansere, hvis dansemæssige færdigheder/erfaringer ikke umiddelbart synes at være specielt høje sammenlignet med de færre ældre dansere i stykket, som tydeligt forstår at bruge deres krop til at skabe en smuk og sammenhængende fortælling.
Overordnet er der tale om en relativ innovativ start samt en enkelt spændende midterpassage i 'People', mens flere af de restrende danse i måde midten og slutningen af stykket er temmeligt intetsigende, hvorfor man efterfølgende som tilskuer kan have svært ved at adskille de forskellige dansesekvenser i omtalte dele af stykket.
'People' kommer således til at fremstå som et meget ambitiøst projekt, der dog ikke er fuldendt. Musikken og omgivelserne er på plads, men de dansemæssige færdigheder og udfoldelser lever desværre ikke helt op til omgivelser, musik og projektets ambition. Pga. stykkets til tider nytænkende koegrafi og ambitionsniveauet hos de relativt uprøvede unge dansere får stykket 2 stjerner, men den suveræne musik igennem hele stykket højner niveauet, hvorved 'People' ender på samlet 3 stjerner.