3. april 2017
Voyage au bout de la nuit
KAN OPLEVES I KØBENHAVN
Anselm Kiefers malerier og skulpturer er fyldt med henvisninger til fortiden. Gennem de næsten
halvtreds år, der er gået, siden han først begyndte sit arbejde som kunstner i efterkrigstidens
Tyskland, har han ladet sig inspirere af historiske begivenheder, litteratur, digtekunst, alkymi,
astronomi, kemi og religion. Denne installation omfatter fire malerier og fire blyskulpturer,
formgivet som fly. Disse monumentale værker har aldrig været udstillet før.
Kiefer har arbejdet med flyskulpturer skabt i bly siden slutningen af 1980’erne. Værkerne i denne
udstilling dominerer det 1500 m2 store rum med deres medtagne, krigshærgede aura. Flyene, der
er ladet med allegoriske betydninger, indgår i samspil og dialog med en række malerier, der er op
til 6,6 m høje og 11,4 meter brede. Malerierne indarbejder referencer til en række fotografier, som
maleren tog under en rejse i Gobi-ørkenen i 1993, og til en scene i den østrigske forfatter
Ingeborg Bachmanns roman Der Fall Franza (1955), hvor titelpersonen søger trøst og lindring i
ørkenens øde med tragiske konsekvenser.
Med udstillingstitlen dedikerer Kiefer installationen til den franske forfatter Louis-Ferdinand Célines bog “Voyage au bout de la nuit” (Rejse til nattens ende) fra 1932, der beskriver den europæiske humanismes undergang i 1. verdenskrigs skyttegrave. Bogen, der er berømt for dens galgenhumoristiske verdensforagt, er en sort, grotesk beskrivelse af, hvad krigen medfører af meningsløshed og ondskab. Set i lyset af verdens aktuelle politiske begivenheder er det næppe tilfældigt, at Kiefer har ønsket at reaktualisere denne bog.