3. oktober 2015
KAN OPLEVES VED AT DOWNLOADE LINK
Efter to konceptuelle albums kredsende om middelaldermystik og gamle danske salmetekster, der blandt andet afstedkom optræden på Roskilde Festival og 5-stjernede anmeldelser i både Gaffa og Politiken, vender Kloster nu med albummet ”Half Dream, Half Epiphany” tilbage med deres måske mest ambitiøse værk til dato.
Som altid tager Klosters sange primært udgangspunkt i sangskriver Mikael R Andreasens egen tro og tvivl, men modsat tidligere albums er Half Dream, Half Epiphany først og fremmest tænkt som en politisk plade.
Mikael R Andreasen forklarer selv: ”På trods af at jeg gennem årene nærmest ikke har gjort brug af min stemmeret, er jeg blevet mere og mere politisk bevidst gennem årene. Politik handler først og fremmest om magtstrukturer i samfundet, men jeg tror ikke rigtigt, at det gør den voldsomme forskel om vi har en rød eller blå statsminister. Det, der vil ændre noget, er, hvis vi for alvor begynder at betragte hinanden og det at besidde magt radikalt anderledes, og der tror jeg blandt andet, at det kristne har noget fint at sige. Der hvor ethvert menneske har uendelig værdi i sig selv, der hvor man ”vasker hinandens fødder”, der hvor man taknemmeligt hviler i, at man er elsket og har nok. Tænk hvis politikere, og du og jeg, begyndte at forstå og leve efter, at det at lede er at tjene! Det er i det sammensurium af tanker og dialog med andre om magtforhold, at disse nye sange er vokset frem, og det er i mit hoved meget politisk.”
Musikalsk beskæftiger ”Half Dream, Half Epiphany” sig fortsat med en mørk, men håbefuld form for pastoral folk centreret omkring Mikael R Andreasens skrøbelige stemme og vokalmæssigt bakket op af norske Solrun Stig og amerikanske Sarah Hepburn, der har været en fast del af Kloster-kollektivet siden begyndelsen i 2001. I modsætning til tidligere er der dog blevet skruet mere op for de elektriske guitarer, og trommer og rytmik i forskellige afskygninger har sneget sig markant mere ind i et lydbillede, der fremstår insisterende, varieret og detaljeret ikke mindst på grund af bidrag fra folk som Jakob Brixen (Hymns from Nineveh / Mechanical Bird), Manoj Ramdas (The Good, The Bad / Spektr / Raveonettes), Mikkel Elzer (Blood on a Feather), Jonas Munk og Jakob Skøtt (Causa Sui), David Blomqvist (Blomqvist), Magnus Maimonide og syv andre musikere.
Albummet udkommer i øvrigt også i USA på det semi-legendariske label Burnt Toast, der bl.a. står bag udgivelser med Sufjan Stevens og Woven Hand. Førstnævnte var i øvrigt med i Kloster line-up’en ifb. med en koncert i Norge.