5. juni 2020
KAN OPLEVES I HELE LANDET (Hjemme i stuen)
Steppeulv-prisvinderen Kloster vender tilbage med det dansksprogede album Især til de levende.
Knap fem år er gået, siden Klosters seneste album, Half Dream, Half Epiphany, kom på gaden. Et værk der høstede topanmeldelser i pressen, mens Klosters sangskriver Mikael Rahbæk Andreasen modtog en Steppeulv som Årets Komponist.
Siden har Andreasen blandt andet arbejdet med bidrag til Kirkesangbogen og forelskede sig her i salmedigteren Simon Grotrians sprængte og sært billedskabende lyrik. Det udviklede sig til et venskab de to imellem og over 40 sange med Grotrian-tekster. Et udvalg af disse repræsenterer nu Klosters syvende album, som Simon Grotrian har navngivet Især til de levende.
I kontrast til tidligere Kloster-udgivelser, hvor Andreasen har været den drivende kraft i tilblivelsen, er Især til de levende baseret på et tæt samarbejde med multiinstrumentalist Mikkel Elzer, som også har stået for optagelser og mix. Sammen har de arrangeret, produceret og forvandlet sangene fra deres spinkle grundform til det, der nu fremstår som Klosters mest ambitiøse og gennemførte album til dato.
Det musikalske omdrejningspunkt er Mikael Rahbæk Andreasens karakteristiske folksange, men lig Simon Grotrians ekspressive skrivestil, der emmer af subtil parafrasering over lyrik fra andre digtere, har Elzer og Andreasen, som begge er musikhistoriske nørder og inkarnerede pladesamlere, skabt Især til de levende med nik i et væld af musikalske retninger, der undersøgende og grænsende til grænseløst skaber med- og modspil til albummets tekster. Især til de levende er en symbiose, der håndspillet og uden skelen til musikalske modetendenser øser af skrøbelig skønhed i prisma??ske sammensætninger af ord og lyd.
Udover Elzer og Andreasen, der spiller majoriteten af albummets instrumenter, befolkes Især til de levende af vellidte Klosterkendinge som Sarah Hepburn, Solrun Stig og Jakob Brixen samt en række håndplukkede musikere, heriblandt tidligere Efterklangtrompetist Thomas Kirirath Husmer og Hymns from Ninevehs Jonas Haahr Petersen på cello. Simon Grotrians nære ven, billedkunstner Peter Brandes, har malet albummets forside.
Simon Grotrian havde glædet sig til at høre albummet i sin færdige form, men døde uventet og tragisk i sensommeren 2019. Måske han lytter med et sted i universet - men i hans egne ord er albummet især til de levende.