10. februar 2013
KAN OPLEVES I KRUDTTØNDEN I KØBENHAVN
London i 1613. The Globe Theatre er netop brændt ned. Shakespeare har trukket sig tilbage til Stratford-Upon-Avon og er gået på pension. Nu beder hans bedste ven og skuespiller Richard Burbage ham om at vende tilbage til London for at trække Fønix op fra asken. Selv om Shakespeare ikke har det godt indvilger han i at vende tilbage for at skrive et skuespil til genåbningen af teatret. Shakespeare er slev udbrændt, mangler inspiration og er ikke så interesseret i at samarbejde på et stykke baseret på en historie af Chaucer.
Tilbage I London leder Shakespeare efter en måde at gøre Chaucers historie til sin egen, men inspirationen har forladt ham. Hans magt over pennen er borte. “Det handler altid om kvinderne”, siger Shakespeare til sig selv, imens han stirrer på det kridhvide papir. Han søger efter inspiration I sine tidligere stykker og i den proces møder han nogle af de kvinder han har skabt. Det er både fantastiske og komplekse kvinder; Rosalind, Beatrice, Cleopatra, Lady Macbeth og Cordelia. De dukker op hos Shakespeare og interagerer med ham. Det er kvinder, der har åbnet dybet til kvindens natur med komplekse følelser og lidenskaber, der er både forfærdelige, farlige og dødelige. Disse kvinder er nok dem, der har kendt Shakespeare bedst og med hvem han tilbragte det meste af sin tid. Han formede deres skæbner fra vugge til grav, og de ved til gengæld alt for godt, hvordan hans sind fungerer. Nu hjælper de ham i et sidste forsøg på at skrive det der bliver hans allersidste stykke ”The Two Noble Kinsmen”.