Stærkt skuespil omkring ét bord
Vurdering:
Samlet vurdering:
Det var uden det store kendskab til Henrik Ibsen og hans tidligere værker, at jeg tog ind og så teaterstykket ”Heddar Gabler” på Aarhus teater. Jeg ved ikke om jeg blev klogere, men jeg oplevede at historien, trods dens oprindelse i 1890, stadig er aktuel i dag.
Stykket handler om Heddar Gabler, der netop er blevet gift med en mand i de højere sociale lag. Men hun føler ikke, at hun hører til i det nye store hus, hvor manden er akademiker på vej frem. Hun vil noget andet, men hvad vides ikke. Tankerne om døden udtrykkes flere gange i stykket, der gennem 1 time og 50 minutter udelukkende er lokaliseret omkring scenens rektangulære bord.
Vi møder flere mennesker, der træder ind og ud af parrets hjem omkring bordet. Men uanset hvad der sker, så er Heddar ude af trit med de forventninger parrets omgangskreds giver hende. Fx er hendes hobby at skyde til måls med pistoler! Hendes hår er ikke langt og flot, men en blanding af ukontrolleret krøl og en lang sidelæns fletning. Hendes blik vidner om en utilfredshed med tilværelsen, hun ser træt og nedtrykt ud. Hun ville passe bedst ind i nutiden, hvor kvinder har mulighed for at skabe det liv de ønsker, uden en mand i ryggen.
Selvom der samlet set ikke sker den store udvikling i stykket, formår der alligevel at være liv på scenen. Skuespillerne gør et fantastisk arbejde. Deres mimik og udtryk er sigende og alligevel uforudsigelige. Samlet set gør skuespillernes præstationer stykket værd at se til ende. For historien kan blive langtrukket og ligegyldig, medmindre man er til intriger og dramaer i et trivielt liv i de højere sociale lag.
Det mest tankevækkende ved stykket er Heddar og hvordan hendes liv mon ville have set ud, hvis hun havde levet i dag, hvor kvinder kan være meget mere end hjemmegående hustruer.